Πε29062017

Τελευταία Ενημέρωση11:10:07 πμ

Πώς μας κλέβουν από το χωράφι στο ράφι

  • PDF

Αλυσίδες λιανικής πώλησης και μεσάζοντες φουσκώνουν τις τιμές στα οπωροκηπευτικά και κερδίζουν εις βάρος αγροτών και καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

 Τα στοιχεία που αφορούν επτά οπωροκηπευτικά, δηλαδή μήλα, πορτοκάλια, ροδάκινα, πατάτες, ντομάτες, αγγούρια και μαρούλια, δείχνουν κατά μέσο όρο ότι μόλις το 40% της τελικής τιμής καταλήγει στον παραγωγό, αφού το περιθώριο κέρδους του χονδρεμπόρου είναι 21%, του σουπερμάρκετ 28% και τέλος ένα 9,6% αφορά τον ΦΠΑ.

Με άλλα λόγια, όταν ο καταναλωτής πληρώνει για ένα προϊόν 1,25 ευρώ, ο παραγωγός εισπράττει 50 λεπτά, έναντι 28 λεπτών του χονδρεμπόρου, 35 λεπτών του λιανεμπόρου και 12 λεπτών του κράτους μέσω του ΦΠΑ. Δηλαδή το 50% της τελικής τιμής μπαίνει στην τσέπη των εμπόρων.

Σε κάποιες μάλιστα κατηγορίες τα περιθώρια είναι ακόμη υψηλότερα. Στα αγγούρια οι αλυσίδες βάζουν στην τσέπη το 33% της τελικής τιμής, στην ντομάτα το 35% και στα μήλα το 39%!

Αντίστοιχα οφέλη έχουν και οι χονδρέμποροι, αν αναλογιστεί κανείς ότι αποτελούν τους κύριους προμηθευτές των αλυσίδων με ποσοστά από 45% ώς 75% ανάλογα με το προϊόν. Αλλά επειδή οι επιχειρήσεις είναι πολλές, μικρού συνήθως μεγέθους, δεν επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας, με αποτέλεσμα να φουσκώνει η τιμή αφού παρεμβάλλονται πάρα πολλοί μεσάζοντες μέχρι να φθάσει το προϊόν του παραγωγού από απομακρυσμένες περιοχές στον τελικό καταναλωτή.

Η έρευνα που ολοκληρώθηκε πρόσφατα αφορά την περίοδο 2005-2011, όπως ωστόσο επισημαίνουν κύκλοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού η κατάσταση αυτή δεν έχει αλλάξει στην πενταετία της κρίσης, αφού οι τιμές έπεσαν μόνο κατά 5%.

Για την πρόθεσή του να προχωρήσει σε παρεμβάσεις ενίσχυσης του ανταγωνισμού, άρσης των εμποδίων, μείωσης του κόστους και εκσυγχρονισμού των δομών διακίνησης των οπωροκηπευτικών, κάνει λόγο σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης με αφορμή την έρευνα της Επιτροπής.

ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ

Σήμερα, οι μόνοι που υποχρεούνται να κόβουν τιμολόγια είναι οι χονδρέμποροι, όχι οι παραγωγοί. Συχνά συμφωνούν με τους παραγωγούς να αναγράψουν στο τιμολόγιο υψηλότερη τιμή από την πραγματική, προκειμένου στη συνέχεια να πουλήσουν ακριβότερα στα σουπερμάρκετ.

Το κίνητρο για τους αγρότες είναι ότι όταν στο τέλος του χρόνου προσκομίζουν τα τιμολόγια προκειμένου να τους επιστραφεί ο ΦΠΑ, όσο μεγαλύτερα είναι τα ποσά τόσο περισσότερη επιστροφή φόρου θα έχουν. Πρόκειται για το γνωστό εδώ και χρόνια φαινόμενο πλασματικών επιστροφών ΦΠΑ. Η κατάσταση αυτή αναμένεται να αλλάξει με την καθιέρωση από του χρόνου της υποχρεωτικής έκδοσης βιβλίων από τους αγρότες.

ΟΙ ΜΕΣΑΖΟΝΤΕΣ

Συχνά παρατηρείται ότι, παρότι πέφτουν οι τιμές παραγωγού, διατηρούνται σταθερά τα περιθώρια κέρδους μεσαζόντων και σουπερμάρκετ. Με εξαίρεση την πατάτα και το αγγούρι, σε όλα τα υπόλοιπα προϊόντα διαπιστώθηκε ότι κατά την περίοδο 2005-2011 οι μεσάζοντες, ακόμη και όταν αγόραζαν χαμηλότερα από τον αγρότη, καθυστερούσαν να ρίξουν τα περιθώρια κέρδους τους.

Η μείωση των τιμών που επιτυγχάνεται από τις εισαγωγές οπωροκηπευτικών από τρίτες χώρες, συχνά «χάνεται» από το ευρύτατο σε ορισμένα προϊόντα (ιδίως στην πατάτα) φαινόμενο των ελληνοποιήσεων.

Το φαινόμενο παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες ότι αντιμετωπίζεται, εντούτοις παραμένει.

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ (Γιώργος Φιντικάκης)

Πώς μας κλέβουν από το χωράφι στο ράφι