Σοβαρές ενστάσεις για τον σχεδιασμό άμεσης και καθολικής εφαρμογής της ηλεκτρονικής σήμανσης αιγοπροβάτων με στομαχικούς βώλους εκφράζει η Πανελλήνια Ένωση Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΚΔΥ). Σε ανακοίνωσή της προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η Ένωση τονίζει ότι μια τόσο κρίσιμη παρέμβαση για την ελληνική κτηνοτροφία απαιτεί ολοκληρωμένο σχεδιασμό, θεσμική συνεργασία και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα εφαρμογής.
Ανάγκη για αξιόπιστο σύστημα σήμανσης
Οι δημόσιοι κτηνίατροι επισημαίνουν ότι τα τελευταία χρόνια, με φόντο τις επιζωοτίες της πανώλης και της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, αλλά και τις αποκαλύψεις γύρω από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, έχει αναδειχθεί έντονα η ανάγκη δημιουργίας ενός αξιόπιστου συστήματος σήμανσης και καταγραφής του ζωικού κεφαλαίου.
Ένα τέτοιο σύστημα, σύμφωνα με την ΠΕΚΔΥ, θα πρέπει να επιτρέπει τον ουσιαστικό έλεγχο των εκμεταλλεύσεων, τη διασύνδεση βάσεων δεδομένων και τη διασταύρωση στοιχείων παραγωγής, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι επιδοτήσεις κατευθύνονται στους πραγματικούς κτηνοτρόφους και όχι σε εικονικές εκμεταλλεύσεις.
Η πρόταση για ηλεκτρονική σήμανση με στομαχικούς βώλους
Η Ένωση αναφέρει ότι έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση της ιχνηλασιμότητας του ζωικού κεφαλαίου, μεταξύ των οποίων και η ηλεκτρονική σήμανση των αιγοπροβάτων με στομαχικούς βώλους.
Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει, η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος απαιτεί:
- σοβαρό σχεδιασμό,
- σαφείς διαδικασίες εφαρμογής,
- συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο,
- επαρκή χρόνο υλοποίησης και τεχνική υποστήριξη.
Επιφυλάξεις για το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΕΚΔΥ, υπάρχουν πληροφορίες ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει δεσμευτεί απέναντι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής σήμανσης έως τον Μάιο του 2026, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της καταβολής των επιδοτήσεων στους κτηνοτρόφους.
Οι δημόσιοι κτηνίατροι τονίζουν ότι ένα τέτοιο χρονοδιάγραμμα είναι πρακτικά αδύνατο να υλοποιηθεί, καθώς απαιτείται:
- επαρκής διαθεσιμότητα στομαχικών βώλων στην αγορά,
- χρόνος για την παραγωγή και αποστολή τους,
- διαδικασίες τοποθέτησης στα ζώα,
- εγκατάσταση σαρωτών στα σφαγεία και στους φορείς διαχείρισης νεκρών ζώων,
- σύστημα διαχείρισης των βώλων μετά τη σφαγή ή τον θάνατο των ζώων.
Η Ένωση προειδοποιεί ότι πρόχειρες εφαρμογές μπορεί να οδηγήσουν σε στρεβλώσεις και να δημιουργήσουν την εικόνα ότι η σήμανση εφαρμόστηκε, χωρίς όμως να υπάρχει πραγματικός έλεγχος.
Έκκληση για σοβαρό σχεδιασμό
Οι δημόσιοι κτηνίατροι επισημαίνουν ότι η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται ήδη υπό μεγάλη πίεση λόγω ζωονόσων, οικονομικών δυσκολιών και διοικητικών στρεβλώσεων.
Για τον λόγο αυτό καλούν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ να προχωρήσει σε ουσιαστικό διάλογο με τις αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες και να διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο και εφαρμόσιμο σχέδιο που θα διασφαλίζει τόσο την υγειονομική παρακολούθηση του ζωικού κεφαλαίου όσο και τη διαφάνεια στο σύστημα επιδοτήσεων.

Αναλυτικά, ολόκληρη η ανακοίνωση της ΠΕΚΔΥ, έχει ως εξής:
«Τα τελευταία δύο χρόνια, μπροστά στις καταστροφικές για την ελληνική κτηνοτροφία επιζωοτίες της πανώλης και της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τις σοβαρές πτυχές του πολύκροτου σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως αυτό εξελίσσεται και συνεχίζει να αποκαλύπτεται, η Πανελλήνια Ένωση Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων έχει επανειλημμένα και με έντονο τρόπο αναδείξει την ανάγκη θεσμοθέτησης ενός στέρεου και αξιόπιστου συστήματος σήμανσης των ζώων.
Ένα σύστημα που θα επιτρέπει τον ουσιαστικό έλεγχο, τη διασύνδεση των βάσεων δεδομένων και την αξιοποίηση σύγχρονων μεθόδων διασταύρωσης στοιχείων της παραγωγής, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι επιδοτήσεις κατευθύνονται στους πραγματικούς κτηνοτρόφους και όχι σε εικονικές εκμεταλλεύσεις.
Την ίδια στιγμή που επιχειρούνταν, μέσω διαρροών, να μεταφερθούν ευθύνες στις κτηνιατρικές υπηρεσίες των Περιφερειών με αιτιάσεις περί πλημμελών ελέγχων, η Ένωσή μας δήλωνε με σαφήνεια ότι χωρίς ένα αξιόπιστο και λειτουργικό σύστημα σήμανσης του ζωικού κεφαλαίου δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστικός έλεγχος. Με συνεπή, θεσμική και απολύτως υπεύθυνη στάση, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για διαρθρωτικά μέτρα που θα διασφαλίσουν αφενός την υγειονομική παρακολούθηση του ζωικού κεφαλαίου της χώρας —που αποτελεί και την κύρια αποστολή των κτηνιατρικών υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ και των Περιφερειών— και αφετέρου θα συμβάλουν στην αποκατάσταση της τάξης στο προβληματικό και αδιαφανές σύστημα καταβολής των επιδοτήσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε αναδείξει την ηλεκτρονική σήμανση των αιγοπροβάτων με στομαχικούς βώλους ως μια αναγκαία λύση. Ωστόσο, μια τέτοια παρέμβαση προϋποθέτει σοβαρό σχεδιασμό, διαδικασίες που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του προγράμματος, πλήρη συμμόρφωση με το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο και, κυρίως, ρεαλιστικές συνθήκες υλοποίησης.
Αντί αυτών, πληροφορούμαστε ότι το ΥΠΑΑΤ έχει δεσμευτεί έναντι της DG AGRI για άμεση και καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής σήμανσης με στομαχικούς βώλους έως τον Μάιο του 2026, προκειμένου να καταστεί δυνατή η συνέχιση της καταβολής των επιδοτήσεων προς τους κτηνοτρόφους.
Υπενθυμίζουμε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ —ή σε όποιον έχει αναλάβει αυτή τη δέσμευση— τα εξής:
1. Η αρμοδιότητα για τη σήμανση και την καταγραφή των αιγοπροβάτων ανήκει στη DG SANTE και όχι στη DG AGRI, καθώς το σύστημα σήμανσης εξυπηρετεί πρωτίστως υγειονομικούς σκοπούς. Για τον λόγο αυτό, η μόνη αρμόδια υπηρεσία για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου είναι η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής του ΥΠΑΑΤ και οι αρμόδιες Διευθύνσεις της. Δεν είναι θεσμικά αποδεκτό να προωθούνται σχεδιασμοί χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή της αρμόδιας, κατά τον νόμο, υπηρεσίας.
2. Η καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής σήμανσης μέσα σε δύο μήνες είναι πρακτικά αδύνατη.
Όποιος επιχειρεί να παρουσιάσει ένα τέτοιο σχέδιο αγνοεί πλήρως την πραγματικότητα. Έχει γίνει διερεύνηση πόσοι βώλοι υπάρχουν διαθέσιμοι αυτή την στιγμή στην αγορά, πόσο χρονικό διάστημα θα απαιτηθεί για να κατασκευαστούν και να αποσταλούν οι παραγγελίες και, ακόμη περισσότερο, να τοποθετηθούν στα
ζώα; Ποιοι θα αναλάβουν την τοποθέτηση; Θα υπάρχει η σχετική απαίτηση της νομοθεσίας για επίσημο έλεγχο της παραγγελίας των ενωτίων από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες; Θα υπάρχει πρόβλεψη για εγκατάσταση σαρωτών στα σφαγεία και στους διαχειριστές των νεκρών ζώων και πως θα γίνεται η διαχείριση των βώλων μετά τη σφαγή ή τον θάνατο; Προειδοποιούμε ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος οι πρόχειρες «ασκήσεις επί χάρτου» να οδηγήσουν σε μια κατάσταση όπου θα επιχειρηθεί να εμφανιστεί ότι δήθεν τοποθετήθηκαν οι ηλεκτρονικοί βώλοι στα ζώα (τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου…).
3. Η ελληνική κτηνοτροφία δεν αντέχει άλλους πειραματισμούς.
Ο κλάδος βρίσκεται ήδη υπό τεράστια πίεση από ζωονόσους, οικονομικές δυσκολίες και διοικητικές στρεβλώσεις. Δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο πολιτικών αυτοσχεδιασμών και επικοινωνιακών κινήσεων εντυπωσιασμού.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ οφείλει επιτέλους να αντιληφθεί ότι δεν είναι ώρα για πρόχειρες λύσεις, πειραματισμούς και επικίνδυνες ακροβασίες. Απαιτείται σοβαρός σχεδιασμός, θεσμική συνεργασία με τις αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες και πραγματική βούληση για την προστασία της ελληνικής κτηνοτροφίας και της δημόσιας υγείας.
| Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Δ.Υ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ | Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
| ΜΗΛΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | ΑΣΛΑΝΙΔΟΥ ΣΕΒΑΣΤΗ |
Ακολουθήστε το Thessalikigi.gr στο
Facebook
, για να ενημερώνεστε άμεσα.
Ελάτε στο κανάλι μας στο
Viber
, για να ενημερώνεστε πρώτοι.
Δείτε τα τελευταία νέα μας στη
Google News
