Οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) παρουσίασαν βελτίωση το τελευταίο διάστημα με τις εξαγωγές να κυμαίνονται στα 35-40 εκατ. ευρώ ετησίως από 20-25 εκατ. τα προηγούμενα έτη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών στα ΗΑΕ και ένα πολύ μικρό μερίδιο των συνολικών εισαγωγών Τ&Π στα ΗΑΕ, όπως αναφέρεται σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Ντουμπάι.
Τα ΗΑΕ είναι η 3η πιο σημαντική εξαγωγική αγορά για τα ελληνικά Τ&Π στη Μέση Ανατολή, πίσω από τη Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ.
Τα στοιχεία για το 10μηνο του 2024 αποτυπώνουν μια ικανοποιητική εικόνα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, με τις εξαγωγές Τ&Π να είναι αυξημένες κατά 34%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 40 εκατ. Ευρώ.
Τα κύρια εξαγόμενα προϊόντα Τ&Π από την Ελλάδα, όπως αποτυπώνεται και στο Παράρτημα, είναι ψάρια, γαλακτοκομικά προϊόντα (τυρί και γιαούρτι), ελαιόλαδο, ελιές, κονσερβοποιημένα ροδάκινα, προϊόντα αρτοποϊίας και αρτοσκευάσματα, φρούτα (μήλα, φράουλες και ακτινίδια) και αλκοολούχα ποτά (μπίρα).
Ως συνολική εκτίμηση, οι εξαγωγικές επιδόσεις Τ&Π στα ΗΑΕ ακολουθούν την πορεία των εξαγωγικών μας επιδόσεων σε αυτή τη χώρα, που χαρακτηρίζεται από ένα εξαιρετικά διαφοροποιημένο αλλά ασταθές φάσμα προϊόντων που εξάγονται σε μάλλον περιορισμένη κλίμακα. Σαφώς υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.
Πίνακας: Εξαγωγές ελληνικών τροφίμων προς τα ΗΑΕ, 2015-2024 (10-μηνο)
Περίοδος Αναφοράς | Αξία σε Ευρώ | % Μεταβολή |
2015 | 23.964.080 | |
2016 | 23.274.236 | -3% |
2017 | 20.891.294 | -10% |
2018 | 18.313.575 | -12% |
2019 | 19.907.765 | 9% |
2020 | 38.780.909 | 95% |
2021 | 25.293.036 | -35% |
2022 | 36.865.507 | 46% |
2023 | 36.859.049 | 0% |
2023 10M | 28.560.205 | |
2024 10M | 38.262.225 | 34% |
Παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση
Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση, θα μπορούσαν να αναφερθούν οι κάτωθι, έχοντας υπόψιν τις πληθυσμιακές ομάδες των εύπορων γηγενών και Δυτικοευρωπαίων, καθώς και του χαμηλά αμοιβόμενου εργατικού δυναμικού από τη γύρω περιοχή:
- Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, που αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα ζήτησης κάθε προϊόντος
- Η τιμή των ειδών διατροφής, που δίνουν προτεραιότητα οι αγοραστές, καθώς υπάρχει έντονος ανταγωνισμός τιμών από ξένους ανταγωνιστές
- Οι καταναλωτικές τάσεις, που αναδεικνύουν τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης. Κυρίαρχη είναι η τάση για υγεία και ευεξία καθώς και για πρακτικά και υγιεινά σνακ, λόγω κυρίως του πολυάσχολου τρόπου ζωής. Οι φυτικές επιλογές τροφίμων ανοίγουν νέες προοπτικές για τις εταιρείες.
- Ο τρόπος προώθησης των προϊόντων μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης αλλά και μέσω του εμπειρικού μάρκετινγκ, που αποσκοπεί στη δημιουργία ισχυρών δεσμών των καταναλωτών με την επωνυμία.
- Οι δεσμοί των καταναλωτικών ομάδων με τις εθνικές τους κουζίνες και παραδόσεις, αλλά και η διεθνοποίηση της εμιρατινής κουζίνας
- Η αύξηση του πληθυσμού.
- Η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων μέσω των εφαρμογών του e-commerce.
Προοπτικές των Ελληνικών Τροφίμων & Ποτών
Δεδομένου ότι τα ΗΑΕ δεν εμφανίζουν αυτάρκεια σε καμία κατηγορία τροφίμων, υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων στη διεθνοποιημένη αγορά τους.
Προκειμένου η ελληνική επιχείρηση να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην άκρως
ανταγωνιστική εμιρατινή αγορά τροφίμων, θα πρέπει να προβάλλει τη μοναδικότητα της ελληνικής παραγωγής στον κλάδο των τροφίμων, αναγνωρίζοντας και μελετώντας συνεχώς τις καταναλωτικές τάσεις, που αναδεικνύουν τις αναδυόμενες ευκαιρίες στην αγορά.
Η ενισχυμένη τάση για υγεία και ευεξία που τροφοδοτεί τη ζήτηση για φυτικά τρόφιμα (vegan), λιγότερο επεξεργασμένα ή βιολογικά ευνοεί τις εισαγωγές ελληνικών προϊόντων, των οποίων η ελληνική προέλευση είναι συνυφασμένη με φυσικά συστατικά του μεσογειακού ελληνικού τοπίου.
Παράλληλα, θα πρέπει να τονίζεται η υψηλή θρεπτική αξία των ελληνικών τροφίμων, που αποτελούν ικανοποιητικές υγιεινές πρωτεϊνούχες εναλλακτικές επιλογές.
Το καταναλωτικό κοινό των ΗΑΕ υψηλού εισοδήματος είναι διατεθειμένο να πληρώσει το αντίτιμο για προϊόντα premium υψηλής ποιότητας, ενώ είναι δεκτικό σε γευστικές δοκιμές.
Τέλος, η αυξανόμενη προτίμηση του κοινού στα ΗΑΕ για ηλεκτρονικές αγορές αναμένεται να ενισχύσει τις πωλήσεις ελληνικών τροφίμων στα ΗΑΕ. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν την ευκαιρία μεγαλύτερης πληροφόρησης για τα προϊόντα καθώς και επιλογών, ενώ δίνουν τη δυνατότητα εφαρμογή επαναλαμβανόμενων αγορών.
Η αυξανόμενη κατανάλωση τροφίμων, τροφοδοτούμενη από τις καταναλωτικές τάσεις και την αύξηση του πληθυσμού στα ΗΑΕ, καθώς και η διεθνοποίηση της κουζίνας των Εμιράτων οδηγούν σε ευρύτερη επιλογή διατροφικών προϊόντων.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, θα πρέπει να προβληθεί η διαφοροποίηση των ελληνικών τροφίμων από τα ομοειδή τους, κυρίως ως προς την ποιότητα των θρεπτικών συστατικών τους, αλλά και το άρωμα και τη γεύση.
Επιπροσθέτως, αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής της ελληνικής επιχείρησης θα πρέπει να είναι η οικοδόμηση της σχέσης του προϊόντος με την επωνυμία, μέσω της εκπαίδευσης των πελατών για τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής των ελληνικών τοπικών ποικιλιών.
Το μάρκετινγκ μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αναγνωρισιμότητα των τροφίμων του brand name Ελλάδα, η οποία θα προσδώσει συνέπεια και συνέχεια στις ελληνικές εξαγωγές.
Ο προγραμματισμός και η υλοποίηση ενός δυναμικού πολυετούς σχεδίου προώθησης των ελληνικών τροφίμων που θα στηρίζεται στο συντονισμό κράτους, φορέων, επιχειρήσεων, με την παράλληλη αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων κρίνεται απαραίτητος.
Το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει εκδηλώσεις γευσιγνωσίας σε εστιατόρια ή άλλους χώρους εστίασης, σεμινάρια μαγειρέματος συνταγών με τα ελληνικά τρόφιμα, γευστικές δοκιμές σε σημεία πώλησης των ελληνικών προϊόντων, καθώς και εκδηλώσεις «Meet the Maker».
Επίσης, η συμμετοχή σε εκθέσεις τροφίμων των ελληνικών επιχειρήσεων κρίνεται απαραίτητη για την προβολή των προϊόντων τους αλλά και για τη μελέτη της αγοράς και τη γνωριμία με επιτόπιους εισαγωγείς, οι οποίοι προτιμούν τις απευθείας γνωριμίες.
Σημαντικός στην προβολή της ελληνικής ετικέτας κρίνεται και ο συντονισμός και η συνεργασία με την ευμεγέθη ελληνική κοινότητα στα ΗΑΕ, κυρίως στο Εμιράτο του Dubai.
Επιπλέον, η ύπαρξη άνω των 30 πλέον ελληνικών εστιατορίων προσθέτει ένα ακόμα σημαντικό όπλο στη φαρέτρα των ελλήνων εξαγωγέων.
Εν κατακλείδι, οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να αναπτύξουν την εξαγωγική τους
δραστηριότητα στα ΗΑΕ θα πρέπει να προσφέρουν ένα μοναδικό, θελκτικό, αναγνωρίσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον προϊόν στους καταναλωτές, προβάλλοντας την υψηλή ποιότητα, την ασφάλεια, την αυθεντικότητα και την προέλευση των ελληνικών Τ&Π με το brand name Ελλάδα.
Εξαγωγές Τροφίμων & Ποτών στα ΗΑΕ, 2023 σε USD
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ | ΕΛΛΑΔΑ | ΣΥΝΟΛΟ | ΜΕΡΙΔΙΟ |
08 Φρούτα | 2.961.089 | 2.713.495.859 | 0,11% |
0802 Ξηροί καρποί φρέσκοι ή αποξηραμένοι | 129.613 | 722.829.530 | 0,02% |
0804 Χουρμάδες, σύκα, ανανάδες, αβοκάντο, γκουάβα, μάνγκο | 79.054 | 451.209.038 | 0,02% |
0805 Εσπεριδοειδή νωπά ή αποξηραμένα | 67.398 | 355.769.219 | 0,02% |
0801 Βρώσιμες καρύδες, καρύδια Βραζιλίας και κάσιους | 434 | 253.316.406 | 0,00% |
0810 Φρούτα, φρέσκα μ.κ.α. | 1.439.211 | 239.659.527 | 0,60% |
0808 Μήλα, αχλάδια και κυδώνια φρέσκα | 896.837 | 208.952.170 | 0,43% |
0803 Μπανάνες | 176.820.000 | 0,00% | |
0806 Σταφύλια νωπά ή αποξηραμένα | 127.568 | 137.034.984 | 0,09% |
0807 Πεπόνια και παπάγια | 839 | 68.181.310 | 0,00% |
0809 Βερίκοκα, κεράσια, ροδάκινα, δαμάσκηνα | 130.772 | 57.550.793 | 0,23% |
0813 Φρούτα, αποξηραμένα, άλλα από αυτά της κλάσης αριθ. 0801 έως 0806 | 37.611 | 21.428.979 | 0,18% |
0811 Φρούτα και ξηροί καρποί άψητα ή βρασμένα στον ατμό ή βρασμένα στο νερό, κατεψυγμέναγλυκαντικών | 48.334 | 19.295.466 | 0,25% |
0812 Φρούτα και ξηροί καρποί προσωρινά διατηρημένα | 3.416 | 1.375.659 | 0,25% |
02 Κρέατα | 478.598 | 2.507.953.648 | 0,02% |
0207 Κρέατα και βρώσιμα παραπροϊόντα πουλερικών | 472.276 | 1.124.805.279 | 0,04% |
0201 Κρέατα βοοειδών νωπά | 485.734.160 | 0,00% | |
0204 Κρέατα προβάτων ή αιγών νωπά | 6.294 | 435.348.411 | 0,00% |
0202 Κρέατα βοοειδών κατεψυγμένα | 27 | 385.241.347 | 0,00% |
0203 Κρέατα χοίρων | 48.586.878 | 0,00% | |
04 Γαλακτοκομικά | 8.942.517 | 2.181.718.808 | 0,41% |
0402 Γάλα και κρέμα γάλακτος | 820 | 1.026.564.334 | 0,00% |
0406 Τυρί | 3.843.318 | 494.529.470 | 0,78% |
0405 Βούτυρο | 1.981 | 180.361.013 | 0,00% |
0407 Αυγά | 174.177.153 | 0,00% | |
0401 Γάλα και κρέμα γάλακτος μη συμπυκνωμένα | 6.354 | 145.491.147 | 0,00% |
0403 Γιαούρτι, κρέμα γάλακτος, κεφίρ | 4.937.613 | 97.100.011 | 5,09% |
0409 Μέλι φυσικό | 152.204 | 34.543.222 | 0,44% |
0404 Ορός γάλακτος | 19.988.735 | 0,00% | |
0408 Αυγά | 226 | 8.870.683 | 0,00% |
22 Νερά – Οινοπνευματώδη | 2.976.198 | 1.711.500.012 | 0,17% |
2208 Οινοπνευματώδη | 308.403 | 735.740.572 | 0,04% |
2204 Κρασί | 672.777 | 388.912.234 | 0,17% |
2203 Μπίρα | 1.316.401 | 182.487.739 | 0,72% |
2202 Νερά, στα οποία περιλαμβάνονται και τα μεταλλικά και τα αεριούχα νερά, με προσθήκη ζάχαρης ή γλυκαντικών | 348.030 | 178.084.013 | 0,20% |
2201 Νερά, στα οποία περιλαμβάνονται και τα φυσικά ή τεχνητά μεταλλικά νερά και τα αεριούχα νερά, χωρίς προσθήκη ζάχαρη | 301.655 | 94.212.773 | 0,32% |
2209 Ξίδι | 25.069 | 7.968.227 | 0,31% |
2205 Βερμούτ και άλλα κρασιά | 2.268 | 861.858 | 0,26% |
10 Δημητριακά | 37.949 | 1.541.087.861 | 0,00% |
1006 Ρύζι | 6.789 | 641.593.358 | 0,00% |
1001 Σιτάρι | 58 | 547.073.707 | 0,00% |
1005 Αραβόσιτος (καλαμπόκι) | 200.210.839 | 0,00% | |
1003 Κριθάρι | 31.101 | 127.937.838 | 0,02% |
21 Λοιπά Παρασκευάσματα Διατροφής | 1.502.923 | 1.429.764.659 | 0,11% |
2106 Παρασκευάσματα διατροφής που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού | 1.079.177 | 871.909.350 | 0,12% |
2103 Σάλτσες και ανάμεικτα καρυκεύματα | 307.816 | 225.066.894 | 0,14% |
2101 Εκχυλίσματα, αποστάγματα, συμπυκνώματα παρασκευασμάτων καφέ, τσαγιού | 10.539 | 222.454.088 | 0,00% |
2105 Παγωτα | 96.975 | 56.102.610 | 0,17% |
2104 Σούπες και ζωμοί | 32.578.439 | 0,00% | |
2102 Ζύμες | 8.415 | 21.653.278 | 0,04% |
07 Λαχανικά | 536.317 | 1.352.088.289 | 0,04% |
0713 Λαχανικά, όσπρια με κέλυφος, έστω και ξεφλουδισμένα ή σπασμένα, αποξηραμένα | 23.502 | 617.131.881 | 0,00% |
0703 Κρεμμύδια, σκόρδο, πράσα | 20.123 | 199.728.859 | 0,01% |
0709 Λαχανικά μ.κ.α. | 56.601 | 158.093.665 | 0,04% |
0701 Πατάτες | 127.694 | 85.520.646 | 0,15% |
0706 Καρότα, γογγύλια, παντζάρια σαλάτας, salsify, σελινόριζα, ραπανάκια και παρόμοιες βρώσιμες ρίζες νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη | 16.918 | 67.412.908 | 0,03% |
0710 Λαχανικά (άψητα ή βρασμένα στον ατμό ή βραστά σε νερό) κατεψυγμένα | 8.553 | 59.297.815 | 0,01% |
0702 Ντομάτες φρέσκες ή διατηρημένες με απλή ψύξη | 196.970 | 53.048.777 | 0,37% |
0705 Μαρούλια | 2.365 | 33.756.999 | 0,01% |
0708 Όσπρια | 424 | 11.381.165 | 0,00% |
0712 Λαχανικά, ολόκληρα αποξηραμένα, | 388 | 8.415.671 | 0,00% |
0707 Αγγούρια | 6.964 | 4.392.186 | 0,16% |
0711 Λαχανικά προσωρινά διατηρημένα | 75.653 | 2.432.016 | 3,11% |
19 Παρασκευάσματα με βάση τα δημητριακά | 5.592.175 | 1.341.241.782 | 0,42% |
1905 Ψωμί, κέικ, μπισκότα, άλλα είδη αρτοποιίας | 3.117.570 | 730.875.880 | 0,43% |
1901 Προϊόντα από αλεύρι, χωρίς κακάο | 1.972.321 | 348.098.869 | 0,57% |
1902 Ζυμαρικά | 171.994 | 158.087.316 | 0,11% |
1904 Παρασκευασμένα τρόφιμα που λαμβάνονται με διόγκωση ή ψήσιμο δημητριακών ή προϊόντων δημητριακών | 330.290 | 101.453.009 | 0,33% |
12 Σπόροι – Καρποί | 4.516.809 | 1.266.613.727 | 0,36% |
1205 Σπόροι ελαιοκράμβης ή κράμβης | 617.809.106 | 0,00% | |
1206 Ηλιόσποροι έστω και σπασμένοι | 423.946.206 | 0,00% | |
1201 Κόκκοι σόγιας, έστω και σπασμένοι | 4.473.954 | 50.643.927 | 8,83% |
1207 Ελαιώδεις σπόροι – καρποί | 23.145 | 44.368.192 | 0,05% |
17 Ζάχαρη | 381.297 | 1.081.636.393 | 0,04% |
1701 Ζάχαρη | 1.539 | 740.834.602 | 0,00% |
1704 Προϊόντα ζαχαροπλαστικής, χωρίς κακάο | 362.688 | 286.471.982 | 0,13% |
1702 Ζάχαρα | 16.671 | 49.038.282 | 0,03% |
09 Καφές – Τσάι – Μπαχαρικά | 332.150 | 1.053.201.941 | 0,03% |
0901 Καφές | 286.101 | 300.746.860 | 0,10% |
0902 Τσάι | 18.712 | 221.009.603 | 0,01% |
0908 Μοσχοκάρυδο, μοσχοκάρυδο και κάρδαμο | 132.672.126 | 0,00% | |
0910 Τζίντζερ, σαφράν, κουρκουμάς (κουρκουμά), θυμάρι, φύλλα δάφνης, κάρυ και άλλα μπαχαρικά | 26.609 | 123.162.395 | 0,02% |
0904 Πιπεριά | 535 | 122.569.316 | 0,00% |
0909 Σπόροι γλυκάνισου, μάραθου, κόλιανδρου, κύμινου | 171 | 90.265.706 | 0,00% |
15 Έλαια | 4.592.559 | 834.190.910 | 0,55% |
1511 Φοινικέλαιο | 397.614.858 | 0,00% | |
1512 Ηλιόσπορος | 9.464 | 139.865.459 | 0,01% |
1515 Σταθερά φυτικά ή μικροβιακά λίπη και έλαια | 27.922 | 57.845.786 | 0,05% |
1507 Σογιέλαιο | 56.748.679 | 0,00% | |
1509 Ελαιόλαδο | 4.052.532 | 48.378.844 | 8,38% |
1517 Μαργαρίνη | 184.301 | 29.221.142 | 0,63% |
1516 Λίπη και λάδια ζωικά | 15.254 | 27.139.341 | 0,06% |
20 Παρασκευάσματα Φρούτων Λαχανικών | 4.623.376 | 696.463.072 | 0,66% |
2004 Παρασκευάσματα λαχανικών | 170.164.202 | 0,00% | |
2009 Χυμοί φρούτων ή ξηρών καρπών | 92.469 | 144.091.973 | 0,06% |
2008 Φρούτα, ξηροί καρποί και άλλα βρώσιμα μέρη φυτών παρασκευασμένα ή διατηρημένα | 708.287 | 119.725.488 | 0,59% |
2002 Ντομάτες παρασκευασμένες ή διατηρημένες | 356.179 | 83.665.362 | 0,43% |
2005 Παρασκευάσματα λαχανικών παρασκευασμένα ή διατηρημένα | 2.026.766 | 83.504.382 | 2,43% |
2007 Μαρμελάδες, ζελέ φρούτων | 806.592 | 45.844.139 | 1,76% |
2001 Λαχανικά, φρούτα, ξηροί καρποί και άλλα βρώσιμα μέρη φυτών παρασκευασμένα ή διατηρημένα με ξύδι ή οξικό οξύ | 632.961 | 38.121.157 | 1,66% |
03 Ιχθυηρά | 6.745.511 | 678.677.382 | 0,99% |
0306 Μαλακόστρακα | 181.349 | 258.805.028 | 0,07% |
0302 Ψάρια νωπά | 5.941.709 | 195.987.799 | 3,03% |
0303 Ψάρια κατεψυγμένα | 19.486 | 110.485.538 | 0,02% |
0304 Φιλέτα ψαριού | 17.003 | 54.048.790 | 0,03% |
0307 Μαλάκια έστω και με το κέλυφος | 545.451 | 48.227.644 | 1,13% |
18 Σοκολάτα | 918.958 | 661.292.115 | 0,14% |
1806 Σοκολάτα | 918.305 | 563.890.518 | 0,16% |
1803 Πάστα κακάο | 35.733.015 | 0,00% | |
1805 Κακάο σε σκόνη | 653 | 22.606.604 | 0,00% |
16 Παρασκευάσματα Κρεάτων, Ψαριών | 407.004 | 301.938.573 | 0,13% |
1604 Παρασκευασμένο ή διατηρημένο χαβιάρι ψαριού | 153.596 | 138.952.562 | 0,11% |
1602 Παρασκευασμένα ή διατηρημένα κρέατα | 10.807 | 111.244.331 | 0,01% |
1605 Οστρακόδερμα, μαλάκια | 242.601 | 15.338.338 | 1,58% |
11 Αλεύρι | 286.164 | 142.328.718 | 0,20% |
1103 Άλευρο και πλιγούρια δημητριακών | 1.695 | 38.672.592 | 0,00% |
1101 Αλεύρι σίτου | 280.202 | 30.221.897 | 0,93% |
13 Εκχυλίσματα – Ρητίνες | 437.139 | 59.693.330 | 0,73% |
1302 Χυμοί και εκχυλίσματα φυτικών πηκτικών ουσιών | 1.382 | 48.416.503 | 0,00% |
1301 Γόμες ρητίνες, ελαιορητίνες | 435.756 | 11.276.827 | 3,86% |
ΣΥΝΟΛΟ | 46.268.729 | 21.554.887.078 | 0,21% |