- Του Τάσου Υψηλάντη*

Τελείως απροσδόκητα και ενώ είχαμε ήδη υπογράψει συμφωνίες πώλησης αρκετών τόνων σαλιγκαριών με πελάτες εξωτερικού o IATA (INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION), αναπροσαρμόζει τον κανονισμό LAR (Live Animal Regulation), με πρόσχημα την καλή διαβίωση των ζώων. Στον κανονισμό αυτό περιλαμβάνονται και τα σαλιγκάρια.
Όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει μέσω εκπομπών, άρθρων και δημοσιεύσεων, τα σαλιγκάρια δεν μπορούν να ομαδοποιηθούν και να ενταχθούν στους γενικούς κανόνες που διέπουν τα ζώα (όπως επίσης δεν μπορούν να ενταχθούν και οι μέλισσες, κλπ), λόγω τελείως διαφορετικής φυσιολογίας και τρόπου ζωής.
Η αναπροσαρμογή αυτή λοιπόν επιβάλλει τον εγκλεισμό των σαλιγκαριών σε ξύλινα περίκλειστα κιβώτια, με μόνο την επάνω έδρα καλυπτόμενη με δίχτυ ασφαλείας, κατά την μεταφορά τους με αεροπορικές εταιρίες.

Μέχρι τώρα η συσκευασία ακολουθούσε τα εξής στάδια:
α) Τα σαλιγκάρια σε κατάσταση νάρκης
β) συσκευασία σε αεριζόμενους σάκους
γ) συσκευασία των σάκων σε πλαστικά τελάρα μιας χρήσης δ) συσκευασία των τελάρων σε απολυμασμένη παλέτα
ε) κάλυψη όλης της παλέτας με δίχτυ για αερισμό

Ο τρόπος που προτείνεται από τον IATA, δημιουργεί τα εξής προβλήματα:
α) Κατά την τοποθέτηση των κουτιών σε παλέτες, δεν μένει ελεύθερη αεριζόμενη επιφάνεια, αφού η επάνω έδρα καλύπτεται από το επάνω αυτής κουτί.
β) αυτόματα αυτό δημιουργεί συνθήκες “στραγγαλισμού“ στα σαλιγκάρια.
γ) αυξάνει το κόστος κατά 3-4 ευρώ ανά κιλό, συνυπολογίζοντας το κόστος του ξύλινου κιβωτίου, και την τεράστια αύξηση του συνολικού βάρους. Σκεφθείτε ένα ξύλινο κουτί που να αντέχει 20 κιλά σαλιγκαριών. Για μια παραγγελία 4 τόνων χρειαζόμαστε 200 κιβώτια. Καθυστέρηση τουλάχιστον 30 ημερών στην κατασκευή, κόστος 200Χ40=8000 ευρώ, αύξηση βάρους 200Χ2,5=500κλ.
Η γνώμη μας είναι ότι η διαδικασία αυτή προκρίθηκε μόνο και μόνο για την αύξηση εσόδων των αεροπορικών εταιριών, και καμία σχέση δεν έχει με την καλή διαβίωση των ζώων, από τη στιγμή που δημιουργεί προβλήματα ενώ δεν υπήρχαν.
Σχεδόν 20 χρόνια στέλνουμε αεροπορικά τόνους σαλιγκαριών στο εξωτερικό, και ποτέ δεν δημιουργήθηκε οποιοδήποτε πρόβλημα σε αεροπλάνο, και πάντα δεχόμασταν ευχαριστίες για την καλή κατάσταση των παραληφθέντων σαλιγκαριών.
Σαν πρώτη αντίδραση στείλαμε email στον IATA όπου εξηγούσαμε όλα τα παραπάνω, και επίσης στο ΥΠΑΑΤ και πιο συγκεκριμένα στον Υφυπουργό κ. Κέλλα, ο οποίος είμαι βέβαιος ότι θα κάνει ότι μπορεί στον βαθμό που μπορεί για το πιο πάνω ζήτημα.
*Ο κ. Τάσος Υψηλάντης είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας παραγωγής σαλιγκαριών ΑΓΡΟΦΑΡΜΑ