Τι τρόφιμα και ποτά εξάγουμε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα

• Ποιες οι προοπτικές των Ελληνικών προϊόντων και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζήτηση

από Thessaliki Gi
  • Του Χρήστου Αθανασιάδη


Οι ελληνικές εξαγωγές Τροφίμων και  Ποτών  στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) παρουσίασαν βελτίωση το τελευταίο διάστημα με τις εξαγωγές να κυμαίνονται στα 35-40 εκατ. ευρώ ετησίως από 20-25 εκατ. τα προηγούμενα έτη, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών στα ΗΑΕ και ένα πολύ μικρό μερίδιο των συνολικών εισαγωγών Τ&Π στα ΗΑΕ, σύμφωνα με σημείωμα του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας στο Αμπου Ντάμπι.Τα ΗΑΕ είναι η 3η πιο σημαντική εξαγωγική αγορά για τα ελληνικά Τ&Π στη Μέση Ανατολή, πίσω από τη Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ.
Τα στοιχεία για το 10μηνο του 2024 αποτυπώνουν μια ικανοποιητική εικόνα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, με τις εξαγωγές Τ&Π να είναι αυξημένες κατά 34%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τα 40 εκατ. Ευρώ.
Τα κύρια εξαγόμενα προϊόντα Τ&Π από την Ελλάδα, είναι ψάρια, γαλακτοκομικά προϊόντα (τυρί και γιαούρτι), ελαιόλαδο, ελιές, κονσερβοποιημένα ροδάκινα, προϊόντα αρτοποϊίας και αρτοσκευάσματα, φρούτα (μήλα, φράουλες και ακτινίδια) και αλκοολούχα ποτά (μπίρα).
Ως συνολική εκτίμηση, οι εξαγωγικές επιδόσεις Τ&Π στα ΗΑΕ ακολουθούν την πορεία των εξαγωγικών
μας επιδόσεων σε αυτή τη χώρα
, που χαρακτηρίζεται από ένα εξαιρετικά διαφοροποιημένο αλλά ασταθές
φάσμα προϊόντων που εξάγονται σε μάλλον περιορισμένη κλίμακα. Σαφώς υπάρχουν ακόμα σημαντικά
περιθώρια βελτίωσης.


Πίνακας: Εξαγωγές ελληνικών τροφίμων προς τα ΗΑΕ, 2015-2024 (10-μηνο)

Περίοδος
Αναφοράς
Αξία σε
Ευρώ
%
Μεταβολή
201523.964.080
201623.274.236-3%
201720.891.294-10%
201818.313.575-12%
201919.907.7659%
202038.780.90995%
202125.293.036-35%
202236.865.50746%
202336.859.0490%
2023 10M28.560.205
2024 10M38.262.22534%

 Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση

Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση, θα μπορούσαν να αναφερθούν οι κάτωθι,
έχοντας υπόψιν τις πληθυσμιακές ομάδες των εύπορων γηγενών και Δυτικοευρωπαίων, καθώς και του χαμηλά αμοιβόμενου εργατικού δυναμικού από τη γύρω περιοχή:

  • Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, που αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα ζήτησης κάθε προϊόντος
  • Η τιμή των ειδών διατροφής, που δίνουν προτεραιότητα οι αγοραστές, καθώς υπάρχει έντονος ανταγωνισμός τιμών από ξένους ανταγωνιστές
  • Οι καταναλωτικές τάσεις, που αναδεικνύουν τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης. Κυρίαρχη είναι η τάση για υγεία και ευεξία καθώς και για πρακτικά και υγιεινά σνακ, λόγω κυρίως του πολυάσχολου τρόπου ζωής. Οι φυτικές επιλογές τροφίμων ανοίγουν νέες προοπτικές για τις εταιρείες.
  • Ο τρόπος προώθησης των προϊόντων μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης αλλά και μέσω του εμπειρικού μάρκετινγκ, που αποσκοπεί στη δημιουργία ισχυρών δεσμών των καταναλωτών με την επωνυμία.
  • Οι δεσμοί των καταναλωτικών ομάδων με τις εθνικές τους κουζίνες και παραδόσεις, αλλά και η διεθνοποίηση της εμιρατινής κουζίνας.
  • Η αύξηση του πληθυσμού.
  • Η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων μέσω των εφαρμογών του e-commerce.


Προοπτικές των Ελληνικών Τροφίμων & Ποτών

Δεδομένου ότι τα ΗΑΕ δεν εμφανίζουν αυτάρκεια σε καμία κατηγορία τροφίμων, υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων στη διεθνοποιημένη αγορά τους.
Προκειμένου η ελληνική επιχείρηση να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην άκρως ανταγωνιστική εμιρατινή αγορά τροφίμων, θα πρέπει να προβάλλει τη μοναδικότητα της ελληνικής παραγωγής στον κλάδο των τροφίμων, αναγνωρίζοντας και μελετώντας συνεχώς τις καταναλωτικές τάσεις, που αναδεικνύουν τις αναδυόμενες ευκαιρίες στην αγορά.
Η ενισχυμένη τάση για υγεία και ευεξία που τροφοδοτεί τη ζήτηση για φυτικά τρόφιμα (vegan), λιγότερο επεξεργασμένα ή βιολογικά ευνοεί τις εισαγωγές ελληνικών προϊόντων, των οποίων η ελληνική προέλευση είναι συνυφασμένη με φυσικά συστατικά του μεσογειακού ελληνικού τοπίου.
Παράλληλα, θα πρέπει να τονίζεται η υψηλή θρεπτική αξία των ελληνικών τροφίμων, που αποτελούν ικανοποιητικές υγιεινές πρωτεϊνούχες εναλλακτικές επιλογές.
Το καταναλωτικό κοινό των ΗΑΕ υψηλού εισοδήματος είναι διατεθειμένο να πληρώσει το αντίτιμο για προϊόντα premium υψηλής ποιότητας, ενώ είναι δεκτικό σε γευστικές δοκιμές.
Τέλος, η αυξανόμενη προτίμηση του κοινού στα ΗΑΕ για ηλεκτρονικές αγορές αναμένεται να ενισχύσει τις πωλήσεις ελληνικών τροφίμων στα ΗΑΕ. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν την ευκαιρία μεγαλύτερης πληροφόρησης για τα προϊόντα καθώς και επιλογών, ενώ δίνουν τη δυνατότητα εφαρμογής  επαναλαμβανόμενων αγορών.
Η αυξανόμενη κατανάλωση τροφίμων, τροφοδοτούμενη από τις καταναλωτικές τάσεις και την αύξηση του πληθυσμού στα ΗΑΕ, καθώς και η διεθνοποίηση της κουζίνας των Εμιράτων οδηγούν σε ευρύτερη επιλογή διατροφικών προϊόντων.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, θα πρέπει να προβληθεί η διαφοροποίηση των ελληνικών τροφίμων από τα ομοειδή τους, κυρίως ως προς την ποιότητα των θρεπτικών συστατικών τους, αλλά και το άρωμα και τη γεύση.
Επιπροσθέτως, αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής της ελληνικής επιχείρησης θα πρέπει να είναι η οικοδόμηση της σχέσης του προϊόντος με την επωνυμία, μέσω της εκπαίδευσης των πελατών για τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής των ελληνικών τοπικών ποικιλιών.
Το μάρκετινγκ μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αναγνωρισιμότητα των τροφίμων του brand
name Ελλάδα
, η οποία θα προσδώσει συνέπεια και συνέχεια στις ελληνικές εξαγωγές.
Ο προγραμματισμός και η υλοποίηση ενός δυναμικού πολυετούς σχεδίου προώθησης των ελληνικών τροφίμων που θα στηρίζεται στο συντονισμό κράτους, φορέων, επιχειρήσεων, με την παράλληλη αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων κρίνεται απαραίτητος.
Το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει εκδηλώσεις γευσιγνωσίας σε εστιατόρια ή άλλους χώρους εστίασης, σεμινάρια μαγειρέματος συνταγών με τα ελληνικά τρόφιμα, γευστικές δοκιμές σε σημεία πώλησης των ελληνικών προϊόντων, καθώς και εκδηλώσεις «Meet the Maker».
Επίσης, η συμμετοχή σε εκθέσεις τροφίμων των ελληνικών επιχειρήσεων κρίνεται απαραίτητη για την προβολή των προϊόντων τους αλλά και για τη μελέτη της αγοράς και τη γνωριμία με επιτόπιους εισαγωγείς, οι οποίοι προτιμούν τις απευθείας γνωριμίες.
Σημαντικός στην προβολή της ελληνικής ετικέτας κρίνεται και ο συντονισμός και η συνεργασία με την ευμεγέθη ελληνική κοινότητα στα ΗΑΕ, κυρίως στο Εμιράτο του Dubai.
Επιπλέον, η ύπαρξη άνω των 30 πλέον ελληνικών εστιατορίων προσθέτει ένα ακόμα σημαντικό όπλο στη φαρέτρα των ελλήνων εξαγωγέων.
Εν κατακλείδι, οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να αναπτύξουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα στα ΗΑΕ θα πρέπει να προσφέρουν ένα μοναδικό, θελκτικό, αναγνωρίσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον προϊόν στους καταναλωτές, προβάλλοντας την υψηλή ποιότητα, την ασφάλεια, την αυθεντικότητα και την προέλευση των ελληνικών Τ&Π με το brand name Ελλάδα.

Κ. Παλαμά 4
Φαλάνη Λάρισας, ΤΚ 40011

info@thessalikigi.gr

2413 019621

690 7662544

Αγροτικά Νέα Θεσσαλική Γη

Ιστοσελίδα αγροτικού ενδιαφέροντος, με ειδήσεις, ρεπορτάζ, αναλύσεις, για τους συντελεστές της αγροτικής παραγωγής, από την καρδιά του Θεσσαλικού κάμπου και για όλη την Ελλάδα!

Αγροτικά Νέα Θεσσαλική Γη

Ιστοσελίδα αγροτικού ενδιαφέροντος, με ειδήσεις, ρεπορτάζ, αναλύσεις, για τους συντελεστές της αγροτικής παραγωγής, από την καρδιά του Θεσσαλικού κάμπου και για όλη την Ελλάδα!

Κ. Παλαμά 4
Φαλάνη Λάρισας, ΤΚ 40011

info@thessalikigi.gr

2413 019621

690 7662544

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Εταιρεία: Αθανασιάδη-Χαρχαντή Χαραλαμπία

Νομική μορφή: Ατομική επιχείρηση

Διακριτικός τίτλος: Thessalikigi.gr site-tv-radio

Τίτλος: Thessalikigi.gr

Έδρα: Κ. Παλαμά 4 Φαλάνη Λάρισας, ΤΚ 40011

ΑΦΜ: 178527998

ΔΟΥ: Λάρισας

Τηλ. 2413019621 – 6907662544

e mail: info@thessalikigi.gr

Αρ.ΓΕΜΗ: 179409640000

Δικαιούχος του Domain name Thessalikigi.gr: Αθανασιάδη Χαρχαντή Χαραλαμπία

Νόμιμος εκπρόσωπος: Αθανασιάδη Χαρχαντή Χαραλαμπία

Διευθυντής/Διαχειριστής: Αθανασιάδη Χαρχαντή Χαραλαμπία

Διευθυντής σύνταξης: Χρήστος Αθανασιάδης

Η σελίδα είναι πλήρως συμμορφωμένη με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018,
σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L63).